Pití vodíková vody zvyšuje výdrž a zmírňuje psychometrickou únavu

Akutní fyzická zátěž zvyšuje reaktivní formy kyslíku v kosterních svalech, co vede k poškození tkáně a únavě. Molekulární vodík (H2) působí přímo nebo nepřímo jako terapeutický antioxidant tím, že indukuje antioxidační enzymy. Účinek pitné vody H2 (voda nasycená molekulárním vodíkem H2) na psychometrickou únavu a vytrvalostní kapacitu byl zkoumán randomizovanou, dvojitě zaslepenou, placebem kontrolovanou studií.

V experimentu 1 pili všichni účastníci studie v prvním cyklu ergometrického (zátěžového) cvičení pouze placebo vodu a pro srovnání pak 30 minut před druhým cyklem cvičení pila část z účastníků H2 vodu a zbytek placebo vodu. U těchto zdravých, netrénovaných účastníků (n= 99) byla psychometrická únava, která je posuzována vizuální analogovou škálou, výrazně snížená po mírném cvičení ve skupině, která pila vodu H2. Když byla každá skupina rozdělena do dvou podskupin, podskupina s vyššími hodnotami únavy podle vizuální analogové škály byla víc citlivá na účinky vody H2. V experimentu 2 se trénovaní účastníci (n= 60) podrobili podobnému mírnému ergometrickému (zátěžovému) cvičení jako v experimentu 1, ale cvičení bylo provedeno 10 minut po vypití vody H2.

Fyzická výdrž i únava byly výrazně zlepšeny u podskupiny, která pila před cvičením vodu H2, jak bylo posouzeno: maximální spotřebou kyslíku VO2max neboli maximální aerobní kapacita vyjadřuje objem kyslíku, jenž je člověk při maximálním výkonu schopen zpracovat k tvorbě energie. Více kyslíku spotřebovaného ve svalech znamená více energie vytvářené efektivním aerobním způsobem, méně odpadních látek a tím i vyšší výkon a oddálení únavy. Borgovou stupnicí Borgova škála je hodnotová stupnice, díky které se můžou subjektivně vyhodnotit pocity zatížení jednotlivce při různých pohybových aktivitách.

Lze konstatovat, že se jedná o vnímání podnětů jak z vnějšího, tak vnitřního prostředí, které se přijmou pomocí receptorů. Bylo tedy potvrzeno, že pití vody H2 těsně před cvičením nejen zvyšuje vytrvalost, ale vykazuje i účinky proti únavě.

Zdroj NCBI

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení